top of page
PR Office
STÅSTEDSANAYSE

STÅSTEDSANALYSE

AMBISJONER,RETNING & STRATEGI

De fleste eiere og ledere av SMB bedrifter er veldig operative og får lite tid til å løfte blikket fremover. Men før man løfter blikket fremover er det viktig å ha en oppfatning av

ståsted og potensiale for bedriften.

 

 

Vi kaller det en plattform for vekst.

SMB 99 har gjennomført en rekke kartlegginger av SMB bedrifter som gir verdifullt innsikt om hva som er viktig å ta tak i for å utvikle bedriften videre. Kartleggingsverktøyet er basert på viktige drivere for vekst og bygger på gjennomprøvd teori for skalering av selskaper.

Ta kontakt for en kartlegging av din bedrift.

VEKSTSTRATEGI

VEKSTSTRATEGI

Strategi handler om å peke ut en retning, få folk med seg, bevege seg i riktig retning og sette ting i system. Mye kan forandre seg underveis og suksessen er avhengig av å få organisasjonen til å samspille og gjennomføre det som er viktig for måloppnåelse.

 

Oppsummert kan vi si at strategi handler om hvor man står, hvor man skal og hva vi må gjøre for å komme dit. SMB99 har gjennomført vekstprogrammer for mange SMB bedrifter og tilført kompetanse og kapital for å korte veien til bærekraftig vekst og måloppnåelse.

BÆREKRAFT

BÆREKRAFT

SMB 99 arbeider med å tilføre medlemsbedriftene økt kunnskap om bærekraftige forretningsmodeller.

Det forventes av myndigheter, investorer og ansatte at den enkelte bedrift er opptatt av hvordan de kan bidra til en bærekraftig utvikling. Samtidig representerer det betydelig forretningsmuligheter å utvikle løsninger på bærekrafts problemene. Bærekraft vil være en innovasjonsdriver og et konkurransefortrinn for morgendagens virksomheter.

Kontakt

STYRET

Styrearbeid er viktig for alle bedrifter og for å skape og synliggjøre verdier for eierne. Styrets oppgaver reguleres først og fremst av aksjeloven, selskapets vedtekter og eventuell styreinstruks. Det er viktig at man faktisk setter seg inn i de kravene som aksjeloven

stiller til styret.

 

Mange små og mellomstore bedrifter ønsker å styrke styrearbeidet for å sikre en bærekraftig vekst og utvikling av selskapet og verdiene. Trenger du hjelp til å kartlegge kompetansebehovet og

finne de rette styremedlemmene for din bedrift, har vi utviklet en tjeneste for dette. Vi har et stort nettverk av dyktige styremedlemmer som kan bidra til å styrke og profesjonalisere styrearbeidet.

Vi kan også bidra med styreopplæring og utarbeiding av

gode rutiner for å sikre et godt styrearbeid.

STYRE
DAGLIG LEDER

DAGLIG LEDER

Å være daglig leder i en SMB bedrift er krevende. Som daglig leder har du ansvaret for å utvikle og forvalte selskapets ressurser. Og alt må skje i samsvar med lovbestemmelser, forskrifter samt vedtekter og beslutninger truffet i styret.

Ledelse dreier seg derfor først og fremst om å oppnå resultater i samspill med dem man arbeider sammen med. Mange ledere opplever situasjoner og perioder som kan være veldig krevende. I disse periodene kan det være avgjørende å ha en sparringspartner å diskutere med og få råd av. Vi har et stort nettverk av ressurspersoner som kan bidra over kortere eller lengre

perioder som støtte til daglig leder.

ØKONOMISTYRING

ØKONOMISK STYRING

En sunn bedriftsøkonomi er et viktig fundament for enhver bedrift. Det er mange ressurser

som skal forvaltes, og har du kontroll på økonomistyringen, frigjøres mer tid til de

viktige oppgavene i arbeidshverdagen.

 

 

Det er mange elementer som kan bidra til god økonomistyring. Strategi, planer, budsjett, rutiner, rapportering og oppfølging er sentralt. I kjernen ligger også enkle og gode systemer som støtter opp og er integrert mot kunder, leverandører og bank.

 

Vi kan bidra med kompetanse og tjenester gjennom våre partnere til medlemsbedriftene som resulterer i at selskapet oppnår bedre økonomisk styring.  

FINANSIERING

FINANSIERING

For å lykkes i en vekstfase er det avgjørende at bedriften har tilgang til kapital fra bank, eier eller eksterne investorer. Å få finansiering handler om å få frem potensialet og risikobildet til bedriften og en klar plan for hvordan veksten skal skje.

 

Rådgiverne i SMB 99 har lang erfaring fra ledende stillinger i bank og finans. I tillegg har vi jobbet med kapitalinnhenting og har et stort nettverk av eksterne investorer.

REKRUTTERING

REKRUTTERING

De fleste bedrifter har opplevd å gjøre en feilansettelse. Det kan koste bedriften dyrt. Samtidig kan gode rekrutteringer være en av de viktigste investeringene en bedrift har gjort.

 

Gode og profesjonelle prosesser kan derfor ta ned risikoen betydelig for feilansettelser. SMB 99 har lang erfaring med rekruttering og kan tilby hjelp til hele eller deler av rekrutteringsprosessen. Vi har også et omfattende nettverk.  Vi deler rekrutteringsprosessen inn i følgende aktiviteter:

I  Jobbanalyse   I   Annonsering /søk   I   Søknadsbehandling /Utvelgelse til intervju  

I   Intervjuer med strukturerte spørsmål    I   Tilbud og ansettelseskontrakter 

  I  Program for å komme raskt i gang

I   Referanser  

DIGITALISERING

Digitalisering er å bruke teknologi til å forbedre, forenkle og fornye. Det handler om å tilby nye og bedre tjenester som legger til rette for økt verdiskaping og innovasjon. Digitalisering er den digitale transformasjonen samfunnet og økonomien står overfor.

 

I årene fremover vil digitalisering og den digitale transformasjonen endre måten vi tenker, reiser, handler og arbeider på. Hele forretningsmodeller vil forsvinne, nye vil oppstå. Vi ser allerede at teknologien bringer bedrifter nærmere kunden eller brukeren. Det bringer med seg krav om økt effektivitet, mer bærekraftige løsninger og gjennomsiktighet.

 

Foreningen SMB 99 vil ha fokus på digitalisering av SMB bedrifter og kan tilby kostnadsfrie kurs og kompetanseøkning gjennom våre partnere. I tillegg har vi partnere som kan tilby tjenester som kan bidra til å forbedre, forenkle og fornye prosesser og styrke forretningsmodellen.

DIGITALISERING

MERKEVAREBYGGING

Merkevarebygging er alle de aktiviteter bedriften gjør som er med på å skape, opprettholde, videreutvikle og posisjonere ditt produkt, din virksomhet og dine ansatte. Det handler om omdømme som er med på å gi virksomheten din en identitet og det du leverer en tilleggsverdi.

Det omdømme du ønsker å bygge må igjen påvirke alt det du gjør, sier og leverer i markedet.

 

De fleste virksomheter har et mål om å styrke merkevaren sin. Merkevarebygging gir flere konkurransefordeler, som for eksempel at merkevaren kan prises høyere.

 

En sterk merkevare vil øke bedriftens verdi.

Ønsker du hjelp til å styrke din merkevare og identitet, kan vi bidra gjennom våre partnere som tilbyr merkevarestrategi, design, logo, nettside, innhold, digital markedsføring,

film, blogg, nyhetsbrev mm.

MERKEVARE

JURIDISKE AVTALER

Verdien av gode juridiske avtaler viser seg gjerne først ved tvister og konflikter. Da kan det bety være eller ikke være for bedriften eller eierne. Gode juridiske avtaler og dokumenter er derfor vesentlig for å ta ned risiko og ansvar for eierne, styret og bedriften.

 

Gjennom våre partnere kan medlemmer hos SMB 99 få en kartlegging og gjennomgang av behovet.

Kontakt
JURIDISK AVTALER

STUDENTER I
PRAKSISPLASS

Høyskoler og Universiteter vil av flere årsaker være et viktig element i foreningen SMB 99 sin partnerstrategi. Det viktige utgangspunktet er å redusere gapet mellom næringsliv og akademia, og mellom etablert praksis og ny kunnskap og teknologi.

 

Denne brobyggingen vil være samfunnsmessig meget viktig og nyttig, og vinn-vinn for bedriftene og næringslivet på den ene siden, og for universiteter/høyskoler og studenter på den annen side. Dette samspillet vil kunne ha avgjørende betydning for Bergens- og Vestland-regionen, for bedriftenes videre omstilling, bærekraftige utvikling og verdiskaping, og for å tiltrekke seg ny kompetanse,

teknologi og fremtidsrettet arbeidskraft på kort og lenger sikt.

 

Foreningen SMB 99 vil sammen med utvalgte partnere fra akademia, tilrettelegge for gjensidig samspill mellom medlemsbedrifter og utdanningsinstitusjonene og deres studenter.  

Kontakt
STUDENTER

GENERASJONSSKIFTE

Målet ved et generasjonsskifte er å overføre verdiene til neste generasjon på en god og hensiktsmessig måte, uten å ødelegge verken formue eller familiebånd. Det kan handle om overdragelse av store verdier.

 

Det kan være gode argumenter for å holde bedriften i familien og gode argumenter for å selge bedriften ut av familien. Jo tidligere man begynner å avklare forskjellige ønsker, interesser og behov, jo bedre blir prosessen. Et omfattende lovverk gjør at det er viktig med god oversikt,

god planlegging og evt. faglig bistand.

GENERASJONSSIFTE
bottom of page